|
Idé og layout bag OLSEN 370Den nye Olsen 370 er seneste kreation af de originale Olsen både. Den er første bud på en elegant weekend-cruiser, tegnet og bygget på det gamle værft i Stubbekøbing. For snart tolv år siden lavede jeg et oplæg til en 39 fods båd. I præsentationen for denne stod bl.a.: ”Samtlige fald og hal fra mast føres til stand-up blokke tværskibs af mast og ledes derefter under den lave overbygning i hver side igennem faldaflastere tilbage til bådens 2 eneste skødespil monteret på sidedækket umiddelbart foran rorgænger. Dette bevirker, at intet tovværk er synligt mellem mast og skødespil, og at de behagelige ”passagerpladser” forrest i cockpittet er renset for ”fjendtligt” tovværk. Om læ havde vi som standard ikke tænkt længere end at forsyne båden med fornøden afstivning, dørk samt en kraftfuld 3 cyl. 27 hk Yanmar diesel med sejldrev indbygget i en velisoleret motorkasse, der skulle sikre en tyst og vibrationssvag motorsejlads”. Intentionerne med OLSEN 370 er stort set de samme dog ændret og justeret i overensstemmelse med, at bådebyggeren i mellemtiden har ændret sine behov. Det har konkret udmøntet sig i et fartøj hvor: Under dæk har vi gjort alt så åbent og lyst som muligt. Hele ruffets midtersektion er udført i røgfarvet akryl, hvoraf 3 elementer kan åbnes som skydekappe for udluftning og nødudgang. Apteringen er udført i hvidpigmenteret egetræ, Corean, frossen akryl, hvidlakerede paneler og lys teakdørk, hvilket til de mørke hynder giver en spændende kontrast. Apteringens grundplan er egentlig ganske traditionel men adskiller sig dog markant i forhold til andet, der er set på markedet. Da det gennemgående tema i designet af båden var at holde den lav i fribordet, er det nødvendigt at kunne hæve den agterste del af ruffet frem til masten ca. 15 cm for at få en acceptabel ståhøjde, når fartøjet ligger i havn. OlsenYacht ApS ejes ligeligt mellem undertegnede og Lars Hallkvist - en gammel sejlerven. Lars har i gennem de sidste tyve år arbejdet intenst med salg af epoxyprodukter til fortrinsvis båd- og vindmøllebranchen. Det har derfor været naturligt og ligefrem et ”must” at båden skulle bygges i dette materiale udført i overensstemmelse med de seneste teknologiske landvindinger. Har Du/I lyst til at se fartøjet i natura, er I velkommen til at aflægge os et besøg her på værftet i Stubbekøbing. Peter Bjørn Olsen |